Franske makroner tok en hel verden med storm
I 2006 kom Sofia Coppolas filmmesterverk Marie Antoinette, og dette skapte en trend som ingen hadde forutsett. For å utgjøre filmens pastellunivers, ble det levert opulente kaker på settet i Versailles hver eneste dag. Disse ble levert av det kjente franske konditoriet Ladurèe, og det skapte en furore man ikke hadde sett maken til før.
Fargepaletten i filmen var nemlig inspirert av Ladurèes verdensberømte franske makroner, eller macarons, som man kan få i de lekreste og sarteste pastellfarger. Dette ble ikke bare utgangspunkt for filmen i seg selv, men for en hel trend hvor franske makroner ble det ypperste symbolet på et mote-event, og vi drømte alle sammen om å trippe ned en gate i Paris med en pistasjgrønn eske med de forjettede søtsaker i hånden. Disse makronene, og da især rose- og bringebærversjonen Ispahan, som også gjør et lite opptrinn i en veldig berømt scene i filmen, var bokstavelig talt på alles lepper. Estetiske desserter kom på mote som aldr før, og her i Norge var det den kjente konditoren Pascal som ble hovedsetet for perfekte franske makroner.
Franske makroner skulle dog bli avløst av sin rake motsetning innenfor kake- og dessertverdenen.
Sunne desserter
Den neste store trenden som virkelig tok av når det kommer til desserter, var nemlig sunne desserter. Første gang vi hørte om konseptet RAW-kake og RAW-desserter, da var det faktisk noe helt nytt og spennende som ingen hadde hørt om enda. Dette kom på banen samtidig med at steinalderkost ble uhyre populært, og vi fant ut at det faktisk gikk an å lage kake uten mel og at avokado var en utmerket dessertingrediens. Man kan på mange måter si at det fremdeles er den trenden vi befinner oss i, men det er skjedd mye siden den gang. Det er nemlig sånn at vi nå kanskje har fått et litt mer avslappet forhold til noen av fy-ingrediensene, samtidig som det er oppstått andre fy-ingredienser som vi prøver å unngå.
Dette med moderasjon har i stedet blitt en viktig ‘trend’ når det kommer til desserter og søtsaker. Alt med måte er det store mantraet i den tiden vi lever i nå, og det er helt naturlig når vi har gått gjennom en fase hvor vi går all in på det søteste av det søteste, avløst av en nesten asketisk tilnærming til søtt og desserter. Da oppstår det plutselig en avstand og balanse som gjør at vi gjerne vil leve sundt, men med tilgangen at det går an å kose seg litt av og til, så lenge det skjer med måte.
Hvis du vil investere i det neste store når det kommer til desserter og søtsaker, kan det lønne seg å se nærmere på hvordan kjøpe aksjer. Da kan man kjøpe aksjer i det selskapet som driver med det du tror på at kan bli det nye store.